Girgždantis diržas – kodėl skubus remontas?

 

Jei vienas iš mechanizmo diržų cypia, reiškia kad jis slysta. Jei diržas cypia ir slysta, tada kažkas neveikia taip, kaip turėtų – arba variklio aušinimas, arba akumuliatoriaus įkrovimas, arba oro kondicionierius, arba vienas, antras ir trečiasis, arba bet koks jų derinys.

 

Ramina tai, kad paskirstymo diržas niekada necypia. Tai yra dantytas diržas ir jis negali slysti – jei tai būtų įmanoma, varikliuose per dažnai būtų gadinama paskirstymo sistemą arba alkūninio-stūmoklio sistemą.

 

Kas cypia?

 

Cypia tik V diržai ir daugiabriauniai diržai. Nors nedidelis diržo paslydimas nesukelia tiesioginio gedimo, jis yra labai nepatartinas ir tokia situacija ilgesnį laiką neturi tęstis.

 

Kodėl diržas cypia?

 

Diržai girgžda dėl natūralaus nusidėvėjimo ar pažeidimų dėl sąlyčio su naftos pagrindo medžiagomis, tokiomis kaip variklio alyva ar kuras.

 

Jei tokia medžiaga laša arba purškiama ant diržo, diržas yra sugadinamas. Diržai cypia taip pat, kai jie nėra pakankamai įtempti.

 

Kas tai yra – įtempėjai?

 

Įtempėjai yra automatiniai arba rankiniai – paskutiniu atveju tinkamu diržo įtempimu turi pasirūpinti mechanikas.

 

Svarbu neužtempti diržo ir per stipriai jo neužveržti, nors tai dažniausiai bent akimirkai išsprendžia slydimo ir cypimo problemą: per didelė diržo įtampa perkrauna mechanizmo (pvz., generatoriaus, paties įtempėjo ir pan.) guolius ir visada baigiasi rimtesne avarija.

 

Diržo dėvėjimas? Girdi ir matai!

 

Diržų nusidėvėjimas dažnai, bet ne visada, matomas plika akimi: daugybė gumoje esančių mikroplyšių rodo susidėvėjimą, tokiu atveju jį reikia pakeisti.

 

Ar gali gražiai atrodantis diržas cypti? Kaip žinoti, kuris cypia?

 

Taip! Kartais diržas cypia, nors atrodo labai gražiai – dažnai tada, kai jis ilgą laiką liečiasi su, pvz., degalais. Jei diržų, varančių variklio įrangą yra daugiau, ir yra tik vienas sugadintas ar susidėvėjęs cypiantis diržas, lengva suprasti, kuris cypia (ir ar tas diržas yra atsakingas už cypimą). Cypimo metu užtenka užpilti šiek tiek vandens ant diržo darbinio paviršiaus – jei jis iškart nutyla, mes jau žinome, kad tai jis yra šių garsų priežastis. Žinoma, užpylus vandenį dirželiu, jis nutildomas labai trumpam.

 

Iš po kapoto sklindančio cypimo ignoravimas priveda prie priešlaikinio akumuliatorius nusidėvėjimo ar bent prie jo išsikrovimo (jei diržas varo generatorių) arba, pvz., prie variklio perkaitimo atskirais atvejais – kai diržas varo, pavyzdžiui, radiatoriaus ventiliatorių ar vandens siurblį.

 

Tačiau saugokitės: cypimą gali sukelti ne tik pats diržas, bet ir skriemulys! Poveikis iš esmės yra tas pats ir pasekmės tokios pačios, tačiau diržo pakeitimas šioje situacijoje nepadės. Tiesiog skriemuliai ne visada yra pagaminti iš vieno metalo gabalo – kartais tai gali būti gumos-metalo konstrukcija, kuri gali susidėvėti, tada išorinė skriemulio dalis sukasi vidinėje.

 

Purškiklis diržui: greita pagalba, bet ar ilgam?

 

Kiek daug padeda purškikliai diržams? Įvairiai būna ir tai priklauso ne tik nuo paties preparato, bet ir nuo diržo būklės. Jei diržas ilgą laiką kontaktavo su alyva ar degalais, niekas jam nepadės.

 

Jei jis buvo tik per silpnai įtemptas, diržo purškalas gali padėti ilgesniam laikui. Jei diržas jau yra taip nusidėvėjęs, kad ant jo atsiranda daugybė mikroplyšių, geriau jį pakeisti, kad netikėtai neužstrigti kelyje. Priklausomai nuo to, ką varo diržas, važiuoti po jo nutraukimo galima arba ribotą atstumą (pvz., generatoriaus diržo gedimas) arba visai neįmanoma, kai diržas varo pvz., variklio aušinimo skysčio siurblį.

 

Jei neturite jokios praktikos ir patirties, geriau diržo pakeitimą patikėti profesionalui – paprastas dalykas, tačiau kai jis neteisingai įtemptas ar netinkamai parinktas, B35bus bėdų.