Kada būtinai reikia daryti ratų geometrijos reguliavimą ?

 

Ratų geometrijos reguliavimas iš esmės yra būtinas trimis atvejais: kai netikrinę matome ar jaučiame, kad ji nustatyta neteisingai, kai matome ilgalaikius važiavimo su neteisingai sureguliuota geometrija padarinius ir atlikę kai kuriuos pakabos remonto darbus.

Kaip pamatyti, ar ratų geometrijos reguliavimas neteisingas? Taip yra, pavyzdžiui, kai važiuojame tiesiai į priekį, automobilis net netraukia, tačiau matosi, kad vairas yra pasuktas kelis-keliolika-keliasdešimt laipsnių. Tai akivaizdus neteisingos geometrijos nustatymo simptomas, išskyrus atvejus, kai kažkas nuėmė vairą ir kreivai jį uždėjo (tačiau daugelyje automobilių tai neįmanoma). Jei kažkas panašaus įvyko „savaime“, važiuojame atlikti ratų geometrijos nustatymą ir vairas grįš į teisingą padėtį. Aišku, „savaime“ tas neatsitinka, reikia netyčia atsitrenkti į kažką – šaligatvio bordiūrą ar skylę asfalte.

Galite pajusti, kad pakabos geometrijos nustatymas yra neteisingas, kai automobilis visada traukia į tą pačią pusę, taip pat kai sunku išlaikyti važiavimo kryptį tiesiai į priekį arba kai automobilis nenoriai pasuka. Apskritai, pakabos geometrijos nustatymas daro didelę įtaką automobilio elgesiui, jis gali būti geresnis ar blogesnis, geriausi mechanikai-menininkai sugeba sureguliuoti ratų išdėstymą pagal sąlygas, kuriomis automobilis važiuoja: paprastai tuščias arba dažniausiai esant didelei apkrovai, vairuotojui sveriant 80 kg ar 120 kg ir kt.

Kalbant apie ilgalaikius važiavimo su pasikeitusia pakabos geometrija efektus, juos galima pamatyti pagrinde ant padangų – kartais ant dviejų, kartais ant vienos, rečiau ant visų keturių. Tai yra tada, kai protektorius yra nusidėvėjęs netolygiai, iš vienos pusės (išorėje arba viduje) labiau. Taip pažeistos padangos turi būti išmestos ir pakeistos naujomis, mažiausiai dviem, tačiau pirmiausia reikia pasirūpinti, kad būtų sureguliuota ratų geometriją – kitaip naujos padangos jau pačioje jų eksploatacijos pradžioje bus niokojamos.

Reguliuoti ratų geometriją taip pat būtina atlikus kai kuriuos pakabos remonto darbus – iš tikrųjų po kiekvieno pakabos remonto, kuris pakeistų ar galėtų pakeisti važiuoklės geometriją. Taigi: visada pakeitus vairo traukės antgalius, pakeitus svirtis, net ir pakeitus svirties antgalius (jie dažnai nėra tokie patys kaip susidėvėję), tai dar ne viskas – taip pat pakeičiant galines pakabos svirtis. Mano nuomone, ratų geometrijos nustatymas taip pat turėtų būti užsakytas pakeitus pakabos spyruokles (automobilis po tokios procedūros visada būna žemesnis ar aukštesnis, o tai gali paveikti kitus elementus), tačiau nebūtinai pakeitus amortizatorius, nors, žinoma, tai nepakenks. Akivaizdu, kad pakeitus vairo pavarą ratų geometriją sureguliuoti būtina.

Pastaba: kai kurie mano, kad keičiant traukės antgalį pakanka pažymėti senų elementų padėtį ant sriegių ir pakoreguoti naujųjų padėtį pagal senų vietą (galite pamatyti ant sriegių), tačiau visur esančių kiniškų pakaitalų eroje tikimybė, kad nauji galai bus identiški seniems, yra minimalus. Gaila rizikuoti sugadinti padangas ir gaišti laiką ir vėl tartis dėl laiko su dirbtuvėmis.